MI utvecklades ursprungligen för att behandla alkoholproblem. I dag används metoden generellt i rådgivning och behandling som gäller livsstilsrelaterade faktorer (bl.a. alkohol, tobak, kost, fysisk aktivitet), i verksamheter som hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst, psykiatri och skola. Många ledare och chefer har också börjat använda MI i bemötande av medarbetare, se mer nedan.
MI har influerats av en teoretisk modell som beskriver hur motivation och beteendeförändring sker över olika stadier. Enligt denna startar en förändringsprocess när en person av någon anledning börjar ifrågasätta exempelvis sin alkoholkonsumtion och känner motstridiga känslor (ambivalens) inför sitt drickande. Ambivalensen ses som en nödvändig faktor för förändring och MI handlar om att undersöka och främja denna. Tillsammans kartlägger man hur exempelvis drickandet påverkar det vardagliga livet och hur situationen stämmer överens med klientens önskemål och värderingar. Detta kan visa på en skillnad som hjälper klienten vidare i förändringsprocessen.
Samtalsledarens roll är att hjälpa klienten att formulera en egen förståelse av sitt problem, egna argument för förändring, och att stärka dennes beslut och åtagande att genomföra förändringen. MI går att kombinera med t ex KBT och ACT-behandling.
En grundutbildning i MI omfattar vanligtvis 3 dagar. Rekommendationen är att utbildaren är medlem av MINT och att inlärningen består av utbildning, fortlöpande handledning och återkoppling på egna inspelade samtal.
Inför utbildningar brukar jag kartlägga kundens unika behov och förkunskaper för att anpassa utbildningen efter den unika gruppen och organisationen.
En viktig del i MI utbildningar är att varva teori med praktisk träning och få feedback i samtal.
Sara Hammer är medlem av MINT och är erfaren föreläsare i MI.
Vill du veta med om hur MI kan vara till hjälp i din verksamhet? Hör av dig så berättar jag mer!